Miks on ettevõtjana oma aja mõõtmine nii tähtis? Meil kõigil on päevas loetud arv tunde. Väga tihti ettevõtjana on tunne nagu ajast jääb puudu ja nii palju on veel vaja ära teha. Kui me ei tea, mille peale meie aeg kulub, siis me ei saa ka enda aega paremini planeerida ja kasutada. Selleks tuleb ettevõtjana oma aega mõõta.
Siin on 4 punkti, kuidas aja mõõtmisega alustada:
1. Mõõda oma tööaega iga päev
Pane tööd alustades iga kord kell käima ja vaata, kui palju aega sul konkreetse tegevuse peale kulub. Olgu selleks arvete väljastamine, uute klientidega müügikõned, sotsiaalmeedia haldamine või muu toimetus.
Aja mõõtmine tasub end kordades ära, sest see annab sulle ülevaate oma ajakasutusest. Arvatavasti teame kõik seda ütlust: aeg = raha, aga kui paljud ettevõtjad meist elavad tegelikult selle järgi?
Kui sa tead, millele sinu aeg kulub, siis sa oskad oma aega paremini planeerida ja targemini kasutada.
Vaatame lihtsat näidet:
Oletame, et sul on e-pood, mis müüb värvilisi telefonikaasi.
Igal hommikul on harjumuseks saanud, et külastad firma Facebooki lehte, Instagrami kontot ja vaatad veel info aadressile tulnud meile ja vastad erinevatele kliendipäringutele. Aega mõõtes tuli välja, et sul kulub selleks iga päev umbes 1,5h.
See toob mind teise punktini:
2. Arvuta välja kuu lõikes, kui palju sul milleks aega kulub
Isegi, kui 1,5h ei tundu päevas pikk aeg olevat, siis nädala peale (kui töötad 5 päeva nädalas) on see kokku 7,5 tundi, mis teeb omakorda kuu peale kokku 30h. Kui sa tead, kuhu sinu aeg kaob, siis sa saad ka välja arvutada, kui kalliks osutub sulle tegevus, mida teed omast ajast ja ettevõtte juhi perspektiivist vaadatuna.
3. Arvuta välja, kui palju see tegevus sulle kuu lõikes maksma läheb
Me saime teada, et meil kulub kuus kokku 7,5h kliendipäringute vastamisele. Nüüd teeme lihtsa arvutuse.
Oletame, et tahad teha maksimaalselt 140 tundi kuus tööd ehk 35 tundi nädalas ja teenida kätte 3000€. See tähendab, et sinu töötund maksab netto u 21,4€.
30h x 21,4€ = u 643€ kuus
Mida see tähendab?
See tähendab, et sa maksad umbes 643 € kuus selle eest, et vastata omast ajast kliendipäringutele, kui selle saaks vabalt juturobotitega või AI-ga automatiseerida. Tundub päris kallis diil olevat, kas pole?
4. Delegeeri vähem tähtsad ülesanded ja automatiseeri, kui võimalik
Kliendipäringutele vastamisega võiks ka väga hästi tegeleda (AI-)assistent, kes annab sulle 30h kuus tagasi. Seda selleks, et sina saaksid tegeleda vähem tähtsamate toimetuste asemel oma ettevõtte kasvatamisega.
Reaalsus on see: kui sa tegeled täna ettevõttes igapäevaste asjadega, siis mitte keegi teine sinu asemel ei tegele sinu äristrateegiaga. Juhtub tihti see, et sa raiskad oma aja ära nipet näpet asjade tegemiseks ja sa ei annagi endale võimalust strateegiliselt mõelda. Kuud lähevad mööda ja ettevõtte seis ei muutu.
Kui sa tead, millele sinu väärtuslik aeg kulub, siis oskad ka oma ajakasutust paremini planeerida.
Praktilised nõuanded delegeerimiseks:
- Mõõda oma aega kas telefoniga, toggl.comi või mõne muu äpi abil
- Pane kirja iganädalased toimetused, mis tuleb kindlasti ära teha
- Jaga iga roll/tegevus väiksemateks tükkides, pane kirja iga detail ja selgita, kuidas seda teha. Seejärel demonstreeri assistendile, kuidas seda teha. Näiteks: kliendipäringutele vastamine → logi meilikontole sisse → võta lahti postkast → võta lahti KKK-le mõeldud pool-valmis meilipõhjad → kohanda sõnumit vastavalt vajadusele → saada meil välja → tee samamoodi, kuni kõik meilid said vastatud
- Hinda enda iga toimetust selle juhendi järgi: a) kiireloomulised ja tähtsad (kriis) b) ei ole pakilised, see-eest tähtsad c) pakilised, aga ei ole tähtsad d) ei ole tähtsad ega pakilised (vabaaeg ja hobid)
- Delegeeri toimetused, mida sa ei oska või ei taha teha, arvesse võttes põhimõtet, kui palju aega sa ärijuhtimiseks nii juurde võidad ja rahalist võitu
Sa ei pea alustama suurte muutustega ja keeruliste muudatustega. Piisab ka ühenädalasest eksperimendist, mis annab sulle selguse oma praeguse ajakasutuse osas. ✔️
Kui sa tunned, et said või saad kindlasti nende nõuannete abil endale aega juurde, siis kutsun sind osalema augusti alguses toimuvasse E-äri strateegia loomise meistriklassi, kus asume koos väikses grupis teiste ettevõtjatega omale äristrateegiat, turundus- ja müügiplaani, eelarvet koostama, õpime kuidas valida tulemusmõõdikud ja kuidas neid jälgida ning palju muud huvitavat. Sind ootab ees ettevõtjate grupp, kellega mõtteid põrgatada ja asju arutada.
👉 Liituda saad siin.