äristrateegia, graph, point a to point b, stairs going up

Strateegia loomine: millest ja kuidas alustada?

Strateegia loomine aitab igal veebiäril oma äritegevust paremini planeerida. Lihtsalt öeldes ongi strateegia parem plaan või pikaajalise eesmärgi saavutamiseks koostatud tegevuskava. Strateegia tagab ettevõttele selge sihi ja aitab paremini ressursse planeerida, numbreid jälgida ja tulemusi saavutada. Tihti arvatakse, et strateegia on suurettevõtete pärusmaa,  meie arvame, et mikroettevõtjad ja sooloettevõtjad saavad strateegiast veel rohkem kasu. Aga milleks ja kuidas strateegia loomisega alustada?

Mis on strateegia loomine ja milleks seda vaja läheb?

Ettevõtlus on nagu maja ehitamine. Maja ehitust alustatakse tavaliselt nii:

  • Unistus ei anna rahu ja sellest areneb idee.
  • Idee vajab teostamist, milleks luuakse plaan.
  • Plaani alusel hakatakse tegutsema ehk füüsilist maja ehitama.

Aga ettevõtjad alustavad tihtipeale sellest viimasest sammust. Nad loovad ettevõtte, kulutavad raha brändingule, e-poe või kodulehe ja sotsiaalmeedia loomisele ilma mõtlemata, kuidas tulemusteni jõuda ja äri käima saada. Siin kohal tulebki appi strateegia loomine.

Meil on täna turul mitmekümneid erinevaid spetsialiste ja eksperte, kes kõik lubavad, et nende teenus aitab sul oma veebiäri käima saada. Instagrami mentorid, disainerid, AI-eksperdid, tasuliste reklaamide ja sostsiaalmeedia spetsialistid lubavad kõik sulle rohkem müüke, kliente ja tulu.

infograph, bubbles + entrepreneur, ettevõtja, strateegia loomine

Reaalsus on see: kui sina ise ettevõtte omanikuna ei ole enda jaoks põhiasju läbi mõelnud, siis on väga raske sisse ostetud teenuse abil edu saavutada. Kuidas peaks ettevõtte väline isik teadma, mida sa tahad saavutada ja kes on sinu kliendid, kui sina ise seda ei tea? Strateegia loomine aitab sul oma äris selgusele jõuda ja annab sulle konkreetse tegevuskava, mille abil toimetama hakata.

Millistest sammudest koosneb strateegia loomine?

1. Hetkeolukorra audit

Maja ehitamisel alustatakse ikka vundamendist ehk algusest. Strateegia loomine on sama nagu majaehitus – kõigepealt tuleb endal luua ülevaade ettevõtte praegusest seisust. Kui sa tead, mis on sinu igakuised kindlad kulud/tulud ja kust sinu kliendid tulevad, siis tead ka juba, mis suunas edasi liikuda.

👉 Praktiline samm: 1) otsi välja andmed oma ettevõtte viimase 12 kuu müügitulemuste, kasumimarginaali ja kulude (reklaam, logistika, personal, varud) kohta.

2) Vaata üle ka oma kliendiandmed (nt keskmine ostusumma, korduvate ostude määr või kliendi eluaja väärtus).

2. Kes on sinu sihtklient?

Hea ettevõte peaks lahendama sihtkliendi probleemi. Seda nii hästi, kiiresti ja kvaliteetselt, et nad ostaks sinu käest uuesti. Selleks, et luua pakkumine, mis klienti kõnetab, tuleb aru saada, kes sinu klient on. Hetkeolukorra auditit koostades sai sulle ehk selgemaks, millised inimesed ostavad sinu käest kõige rohkem?

Kui küsiksin sinult praegu, kes on sinu klient ja vastaksid „kõik Eestimaa inimesed,“ siis on see tõestuseks, et sa ei ole oma sihtkliendi osas kindel. Selleks, et paremini oma tooteid/teenuseid veebis müüa, tuleb luua sihtkliendiprofiil(id): kellele sinu tooted/teenused on mõeldud? (vanus, sugu, elustiil, ostuharjumused). Nii tead täpselt, millisele inimesele müüd ja kellega turundades räägid. Mis on sinu sihtkliendi jaoks tähtis? Mida neile meeldib teha? Kui vanad nad on ja kus nad elavad? Mis tööd nad teevad, jne?

👉 Praktiline samm: kirjelda põhjalikult vähemalt 3 sihtkliendi profiili. Võid võtta aluseks juba olemasolevad kliendid.

sihtklient, äristrateegia
Näide sihtkliendi profiilist

3. Visioon, missioon ja väärtuspakkumine

Enne kui sukelduda väärtuspakkumise loomisesse, on oluline mõelda sellele, miks sa üldse oma ettevõtet lood ja kuhu sa tahad sellega välja jõuda. Kui sul on olemas tugev visioon ja selge missioon, muutub ka sinu sõnum kliendile veenvamaks, su tegevus sihipärasemaks ja otsused lihtsamaks.

Visioon on inspireeriv siht – kirjeldus sellest, millisena sa näed oma ettevõtet 5 või enama aasta pärast. (See ei ole exceli tabel või kindel tegevuskava, vaid realistik tulevikueesmärk.) Visioon vastab küsimusele: „Kuhu sa tahad välja jõuda?

Missioon kirjeldab lühidalt, kellele ja kuidas sa väärtust lood. Missioon vastab küsimusele: „Miks su ettevõte eksisteerib ja kuidas sa visiooni poole liigud?“

Tugev väärtuspakkumine vastab kolmele küsimusele:

Mida sa pakud?
Kellele see on mõeldud?
Miks sinu pakkumine on parem kui konkurentidel?

Näide:
Tavaline pakkumine: „Pakume sotsiaalmeedia haldust.”
Eristuv väärtuspakkumine: „Meie sotsiaalmeedia haldusteenus ei ole lihtsalt postituste tegemine – me loome haaravat sisu, mis kõnetab sinu klienti, toob sulle rohkem kliente ja kasvatab müüke! Meie garanteerime sulle vähemalt 400% ROASi.”

👉 Praktiline samm: Sõnasta lühidalt oma ettevõtte visioon, missioon ja väärtuspakkumine.

4. Konkurentide analüüs

Strateegia loomine kujutab endast tervikpildi nägemist. Kui sa ei tea, kellega turul vastakuti seisad ning turuosa eest võitled, siis ei oska sa ka veenvat ning omapärast sõnumit luua ja tõhusalt turundada. Konkurentide analüüsi käigus saavad sulle selgeks sinu konkurentide nõrkused, enda äri tugevused ja sa oskad selle põhjal paremat väärtuspakkumist luua.

👉 Praktiline samm: uuri väja, kes on sinu otsesed konkurendid? Millised on nende hinnad, tooted ja turundustaktikad? Kuidas sa nendest eristud?

5. BCG maatriksi põhjal toodete kategoriseerimine

BCG maatriks (ehk Boston Consulting Groupi maatriks) on tööriist, mida ettevõtted kasutavad selleks, et aru saada, millised nende tooted või teenused on edukad ja millised mitte.

Seda kasutatakse selleks, et otsustada, kuhu tasub raha ja energiat investeerida, ja milliste toodete/teenuste müümise võiks lõpetada või milliseid tuleks muuta/arendada.

BCG maatriksi 4 kategooriat on:

  1. ⭐ Tähed (suur turuosa, turg kasvab kiiresti)
  2. 🐄 Rahalehmad (toovad pidevalt raha sisse, turg ei kasva enam)
  3. ❓ Küsimärgid (uued tooted, mis arenevad kiiresti ja väike turuosa)
  4. 🐶 Koerad (väike turuosa ja turg kahaneb)

👉 Praktiline samm: analüüsi, kui palju sinu tooted sulle raha teenivad ja pane nad BCG maatriksi kategooriatesse.

6. SWOT analüüsi läbi viimine

Aastakümneid kasutusel olnud äristrateegia tööriist, SWOT analüüs, aitab ettevõtetel püsida konkurentsivõimelisena ja edukana. SWOT analüüsi kasutatakse palju suurtes ja keskmise suurusega ettevõtetes. Arvame, et mikroettevõtjad saavad sellest vaat et rohkemgi kasu! 😉

SWOT analüüs määrab ära su ettevõtte või projekti tugevused (Strengths), nõrkused (Weaknesses), võimalused (Opportunities) ja ohud (Threats). Mis on sinu e-äri peamised eelised? Kus jääb sinu e-äri konkurentidest maha? Mis trendid või turuvõimalused võiksid sulle kasu tuua? Millised riskid või välised tegurid võivad äri mõjutada?

Lisaks sellele aitab SWOT analüüs sul mõista enda ettevõtte suurt pilti. Analüüsi tulemused aitavad sul fookust leida ja prioriteedid paika panna. Kogutud andmete läbi töötamisel tead, kuidas turul toimuvate muutustega kohaneda. 

👉 Praktiline samm: vii läbi enda ettevõtte näitel SWOT analüüs.

Kasuta analüüsiks:

  • enda ettevõtte veebilehte
  • hetkeolukorra auditit
  • konkurentide analüüsi
  • sotsiaalmeedia kontosid
  • treenitud chagtGPT-d või muud AI-d
  • muid allikaid. 

7. SMART eesmärkide seadmine

Ettevõtjana vastutame ise enda äri tulemuste eest. Äriliste eesmärkide seadmine võib näida esialgu väga suure ülesandena. Äritegevuse lihtsamaks planeerimiseks ja tulemuste saamiseks, tuleb luua kindlad eesmärgid. Strateegia loomine peab hõlmama eesmärke, muidu ei saavuta sa ühtegi tulemust!

Sea enda e-ärile strateegia üldeesmärk. Võta sihiks midagi sellist, mis on sinu ettevõtte tingimustes saavutatav. Pole mõtet püüda 150kg-st kala, kui sinu õng selleks ehitatud ei ole. Nt-ks: „Kasvatada e-poe müüki 30% võrra järgmise 12 kuu jooksul.“

Soovitan sul määrata nii lühiajalised (nt-ks uue reklaamikampaania käivitamine), keskmise pikkusega (nagu püsiklientide osakaalu suurendamine 20%-ni) kui ka pikaajalised eesmärgid (laienemine rahvusvahelisele turule).

👉 Praktiline samm: määra SMART-eesmärgid (spetsiifilised, mõõdetavad, saavutatavad, asjakohased, ajaliselt piiratud). Näide:„Tõsta igakuine keskmine ostusumma 50 eurole järgmise 6 kuu jooksul.“

8. Ressursside planeerimine ja mõõdikute koostamine

Starteegia loomine ei koosne ainult analüüsimisest, vaid konkreetsete numbrite määratlemisest. Ressursside planeerimine aitab sul kiiremini eesmärke saavutada ja ettevõttes kulusid kokku hoida. Samuti aitab ressursside planeerimine sul oma aega paremini kasutada ja fookust hoida.

Mis on üldse ettevõtte ressursid? Aeg, raha, inimesed, tööriistad/vahendid, oskused ja teadmised.

Õigete tulemusmõõdikute (KPI – Key Performance Indicator) valimine äristrateegia jälgimiseks on ülioluline, sest just need näitavad, kas liigud oma eesmärkide suunas või mitte. 

Ilma selge mõõtmiseta jäävad strateegilised tegevused tihti tunnetuse tasandile – ja see on koht, kus tulemused võivad hakata hajuma.

👉 Praktilised sammud: 1) kaardista enda ettevõttes olemasolevad ressursid: kes mida teeb? Millele aeg kulub? Millised rollid on ettevõttes?

2) Pane paika sinu jaoks asjakohased mõõdikud, mida hakkad regulaarselt jälgima. (Nt-ks konversioonimäär, müükide arv aastas või uute klientide arv.)

9. Turundus- ja müügistrateegia koostamine

Selleks, et turunduspingutused kannaks vilja, tuleb luua sobiv strateegia.  Turundus- ja müügistrateegia on selge mõõdetav plaan, mis vastab küsimustele: mida teha? Kuidas teh? Ja kes teeb?

Turundus- ja müügistrateegia koosneb järgmistest osadest:

  • eesmärk antud perioodil (kuu, kvartali, aasta lõikes)
  • kampaania – tegevus, mis aktiveerib kliendi
  • sisuplaan – kuidas sõnum kliendini viiakse
  • kanalid – kus kohtud oma klientidega
  • ressursid – vahendid, mida sul vaja läheb, et strateegia ellu viia
  • KPI-d ehk tulemusmõõdikud – konkreetne tagasiside: kas sinu plaan toimib või mitte?
  • müügiprotsess ehk millise teekonna järel klient sinu käest ostab?

👉 Praktilised sammud: 1) määratle alustuseks ettevõttele kõige olulisemad turunduskanalid (nt Facebook, Instagram, Tik Tok).

2) Koosta enda ettevõttele turundus- ja müügistrateegia

3) Optimeeri oma veebileht otsingumootorite jaoks kasutades kindlaid märksõnu. Mõtle läbi, kui palju ja kus tasulisi reklaame teha. Paigalda ka retargeting reklaamid Facebook Pixeli või Google Remarketingi abil.

4) Tee algust meiliturundusega ja hakka oma klientidele saatma regulaarselt uudiskirju. Plaani ette aasta vältel toimuvad ostukampaaniad ning turundustegevused nagu uute toodete turule toomine. Neid saad hiljem oma emailides promoda.

Võimalusel soovitame automatiseerida oma äri turundustegevusi kasutades emaili turundusplatvorme nagu Smaily, Kit, Klaviyo või tehisassistenti nagu ChatGPT või Gemini.

10. Ettevõtte eelarve koostamine

Äristrateegia loomisel ei saa üle ega ümber eelarve koostamisest. Milleks läheb seda numbrite poolt üldse vaja? Numbrid ei valeta. Vastupidi, nad näitavad väga täpselt, kui kasumlik sinu äri on. Lisaks sellele aitab eealrve sul fookust hoida ja visiooni suunas liikuda.

👉 Praktilised sammud: 1) koosta ettevõtte aastaeelarve, mis koosneb reklaamikuludest, materjali/toodete laojääkidest, igakuisetest haldus- ja platvormide (Shopify, WooCommerce, WordPress) ja teistest kuludest.

2) Pane fookus tegevustele, mis toovad sisse kõige suuremat tulu (nt-ks kõrge ROI-ga reklaamid).

3) Vaata üle olemasolevad suhted koostööpartnerite ja tarnijatega: kas oleks näiteks võimalik vähendada logistikakulusid või saada paremaid hulgihindu oma toodetele?

11. Strateegia rakendamine ja numbrite jälgimine

Kui kõik eelnevad sammud on tehtud, siis on aeg strateegia ellu viia! Strateegia ei ole lihtsalt ilus dokument, mis arvutisse salvestada või sahtlisse visata. Selleks, et strateegia annaks sulle soovitud tulemused, tuleb teda igapäevaselt kasutada. Võta äristrateegiat nagu sinu uut abilist ja teejuhti, millele saad kõhkluse korral alati silma peale visata ja abi küsida.

👉 Praktilised sammud: 1) jaga strateegiaosad väiksemateks sammudeks ja määra kindlad tähtajad.

2) Kaasa tiim (kui olemas) ja määrake erinevatele tegevustele vastutajad.

3) Ole valmis tegema oma strateegias muudatusi vastavalt turuolukorrale. Ettevõtluses tuleb paindlikuks jääda.

4) Jälgi regulaarselt ettevõtte numbreid ja tulemusmõõdikuid ja tee vajadusel kohandusi.

5) Testi, testi ja veelkord testi! Nii saad parimad tulemused.

Töövahendid ja nõuanded strateegia loomiseks

Strateegia loomine on palju lihtsam, kui sul on olemas selleks õiged töövahendid. Siin on nimekiri töövahenditest, mida meie kasutame kõige rohkem strateegiaalaste ülesannete planeerimiseks, teostamiseks ja jälgimiseks.

  • Project.co – tasuta tööriist, millega projekte jagada ja juhtida.
  • Notion.com – tasuta tööriist, millega projekte jagada ja juhtida, uusi inimesi tööle võtta ja palju muud. (neil on ka AI workspace nüüd, mis on tasuline) 
  • Google Workspace – ei saa üle ega ümber Google Docsist, Google Drive’ist, gmailist ja Google kalendrist.
  • Zoom.us – kasutame nii koosolekute, veebinaride ja veebiürituste tegemiseks. Zoomil on ka uued AI funktsioonid ja assistendid, mis ei tööta veel päris nii hästi, aga aitavad märkmeid ja kokkuvõtteid teha.
  • Toggl.com – aja mõõtmiseks – tasuta tööriist, millega saad enda tunde mõõta.
  • Futurepedia – leida ja avastada uusi AI tööriistu vastavalt sinu vajadustele.
  • Perplexity.ai – mina ei ole eesti keeles proovinud (vist ei ole), aga inglise keeles küsin palju küsimusi ja ta vastab väga põhjalikult. Sobib hästi sotsiaalmeedia ja blogipostituste sisu loomiseks.
  • ChatGPT – parim uus sõbranna. Kasutame tasulist versiooni. Piltide genereerimine ei tule veel kõige paremini välja, aga areneb.
  • Semrush: SEO ja märksõnade leidmiseks, turuanalüüsi tegemiseks. 
  • Answerthepublic – sobib märksõnade otsimiseks ja küsimuste leidmiseks, mida inimesed Google’is otsivad.

Näited eduka starteegia rakendamisest ettevõtluses

Palju suured ja väiksed ettevõtted on saavutanud pikaaegse edu just tänu väga heale äristrateegiale, mis aitab neil püsida konkurentsivõimelisena ning tagab neile iga-aastase stabiilse kasvu.

  • COOP Eesti – tänu väga täpsele sihtkliendi määratlemisele ja selgele väärtuspakkumisele on COOP Eesti suutnud läbi aastate oma turuosa kasvatada —  seda isegi väga konkurentsitihedas valdkonnas.
  • JOIK OÜ – tänu tugevale brändile, innovatsioonile ja väga selgele väärtuspakkumisele on JOIK suutnud laieneda uuetele turgudele ja kasvada aastast aastasse jätkusuutlikult.

Alguses võib tunduda, et kõik need 11 sammu tähendavad tohutult palju tööd — eriti, kui püüad seda kõike üksi teha.

Aga sa ei pea sel teekonnal üksinda olema. Kui tunned, et äristrateegia koostamine on sinu jaoks keeruline või pole kindel, kust alustada, siis on mul Sulle hea uudis: sa saad seda teha koos teiste ettevõtjatega toetavas ja inspireerivas grupis.

🎯 E-äri strateegia loomise meistriklass on loodud just sinu jaoks, kus aitan sul samm-sammult luua enda strateegia ja selge tegevuskava, millega liikuda enesekindlalt edasi. Kui oled valmis enda äri mitmekordistama, siis tule osale meistriklassis!

 

 

 

 

 

 

Scroll to Top